Brev:
Overgangskost og gluten
1. maj 2014
Alder:
5 mdr.
Overgangskost og gluten
Kære Helen
Jeg er i gang med din fantastiske bog om børn & mad - og kan næsten ikke vente med at komme i gang med skemaden.
Efter bogen er skrevet, har Sundhedsstyrelsen jo ændret deres anbefaling til fuldamning i 6 måneder.
- Du skriver i bogen, at du ikke anbefaler at man venter helt til 6 måneder med overgangskost - hvad er baggrunden for det?
- Hvis vi starter op et par dage før vores søn bliver 6 måneder, kan vi så vælge de fødevarer, du anbefaler fra 6 måneder allerede der? F.eks. lidt fisk eller æg, et par uger efter vi er startet med skemaden (hvis alt er gået fint).
- Jeg lider desværre af gluten-allergi, der kan være arvelig. Kan vi evt. give mere mos og mindre grød for at forebygge at han også får det - og har du mon et glutenfrit alternativ til rugbrødsbjælker - eller skal vi slet ikke bekymre os om det?
Min egen tanke er, at jeg vil prøve at undgå gluten, ind til han bliver et år.
Mange tak for din gode bog. Har haft stor glæde af at læse den.
Lisbeth